Košice sú už viac ako 2 roky traumatizované rozkopávkami verejných električkových tratí. V roku 2015 sa robili križovatky a tak doprava bola odstavená na jeden rok. Po ročnom obnovení električkových tratí sa teraz robia spojnice medzi križovatkami a zas sme paralyzovaní. Táto logika rekonštrukcie električkových tratí sa nedá ničím vysvetliť.
Tak sa poďme pozrieť, ako táto trauma súvisí so strategickými dokumentmi mesta a či táto najnovšia rozkopávka je v súlade s rozhodnutiami Košického parlamentu.
Na XII. zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Košiciach dňa 12. septembra 2016 poslanci schválili uznesením číslo 494 „Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice“. Primátor Richard Raši, uznesenie podpísal 16. 9. 2016.
Stratégia (http://www.kosice.sk/…/pri…/uha/SRD_Zaverecna_sprava-PUM.pdf), ktorej spracovanie bolo financované z Kohézneho fondu obsahuje veľa zaujímavých súvislostí, v akom stave je Košická doprava i čo sa odporúča. Okrem iného dokument obsahuje aj návrhy, do čoho treba verejné zdroje investovať.
Na úseku električkových tratí so zlou kvalitou a potrebou rekonštrukcie sú v stratégii odporúčané električkové trate na Alejovej (od Moldavskej cesty od kruhového objazdu smerom na sídlisko Nad Jazerom), Slanecká cesta (trať na sídlisku Nad Jazerom), Južná trieda (južne od Verejného cintorína smerom na Barcu) a trať to U.S.Steel. Tieto trate sa nerekonštruujú tu, ale sa rekonštruujú na Komenského ulici, Ulici Boženy Nemcovej a na Terase.
Otázkou je, ako je možné že sa rekonštruujú električkové tieto trate a nie tie, ktoré sú odporúčané v stratégii, ktorá bola spracovaná odborníkmi a schválená Mestským zastupiteľstvom? Investícia za viac ako 100 miliónov eur bola na základe koho zmenená? Podmienkou akejkoľvek investície z verejných zdrojov EÚ je súvis navrhovanej investície s národnými, regionálnym i lokálnymi stratégiami.
Je tu este jedná vážna súvislosť. Mesto Košice sa rozhodlo byť platcom DPH a kvôli tomu zrejme Brusel nepreplatí mestu Košice viac ako 19 mil. eur na projekt rekonštrukcie spomínaných tratí. Brusel totiž neprepláca DPH na projekty z eurofondov a tí, ktorí rozhodovali o tom, aby sa mesto stalo platcom DPH rozmýšľali zrejme viac na tých, ktorí „obchodujú“ s DPH, ako na potreby mesta. Porozumieť záhade, prečo mesto sa rozhodlo byť platcom DPH nie je až tak zložité. Vrabce po Košiciach čviríkajú, že to súvisí s projektom parkovného v prospech kontraverznej firmy EEI, okolo ktorého bolo v Košiciach toľko emócií s realizáciou projektu parkovného.
Zrejme v meste Košice je spustených viacero strategických rozhodnutí, ktoré pre mesto sú zjavne nevyhodné. Spomínané rekonštrukcie výmeny električkových tratí, ktoré nezmyselne paralyzujú Košice sú len jednou časťou týchto zlých strategických rozhodnutí v neprospech mesta. A nie len preto že nie je v súlade so strategickými dokumentmi, ktoré schválil Košický parlament, ale hlavne preto že už niekoľko rokov Košice sú v zajatí mocipánov, pre ktorých verejná funkcia je prostriedkom vlastných obchodných záujmov na úkor verejného záujmu.
Suma sumárum: Ak si myslíte, že človek, ktorý 8 rokov rozhoduje vo verejnej funkcii v neprospech mesta, ktoré riadi, bude v inej verejnej funkcii rozhodovať inak? Bude pokračovanie aj v Košickom kraji svojvoľné rozhodovanie nového župana po regionálnych voľbách? Občania Košického kraja rozmýšľajte. A nie náhodou terajší primátor Košíc kandiduje za župana práve preto, aby ušiel pred zodpovednosťou, akým spôsobom riadi mesto?
Zopár záberov z rekonštrukcie električkovej trate na Terase jasne dokazujú, že tu rekonštrukciu nebolo treba a že táto rekonštrukcia je úplný nezmysel.
Primátorom je chránený SMERák. A SMER zneužívajúci... ...
Celá debata | RSS tejto debaty