Ostane zo Smart City len smrad v mestách?

28. mája 2017, Michal Kravčík, Nezaradené

Stavím sa, že viac ako polovica Slovenského národa nerozumie slovu smart city. Napriek tomu politikom sa to páči. Páči sa to možno aj investorom, lebo prišli na to, že ak obyčajní ľudia nerozumejú slovu a hanbia sa za to, že tomu nerozumejú, tak ľahšie podľahnú módnemu trendu. Potom je z toho dobrý obchod, tak ako to bolo napríklad so smartfónom. Dobrá značka znamená dobrý obchod. Za takých podmienok sa lepšie investuje a samozrejme aj inkasuje. Počul som, že Európske banky sú pripravené investovať do programu SMART CITYcca 200 mil. eur.

Pre všetkých nás, ktorí máme problém so slovom „smart city“ mali by sme používať slovné spojenie „múdre mesto“. Nedávajme sa opiť rožkom politikmi i obchodníkmi s peniazmi ich, pre nás nezrozumiteľnou hantírkou. V čom je rozdiel? Obchodníci sa totiž rozhodli, že múdre rozhodovanie nám ubližuje a preto potrebujú naše rozmýšľanie odovzdať nejakej bezduchej hmote.

Výsledok? Hlúpneme! Máme menej tvorivosti, zodpovednosti, solidarity, tolerancie, empatie i aktívneho štýlu života. Sme zahustení informáciami, no nevieme ich triediť a hľadať súvislosti v informáciách. Výsledok? Nie len že hlúpneme, ale vzniká v mestách viac a viac izolovaných ľudí, ktorí sú vylúčení na okraj spoločnosti a ktorí nie sú pripravení zvládať problémy ani vlastného života, nie to výzvy doby.

V prostredí izolovaných na okraj odsunutých ľudí sa prehlbuje sociálna nerovnosť, ktorá prináša riziká, ako je agresivita, intolerancia, či xenofóbia. Nie náhodou z toho pramení neštandartné správanie sa ľudí, ktoré dokážu ubližovať nevinným ľuďom, ako sa to naposledy stálo v Manchestri?

Prečo sa menej investuje do ľudí, ale viac do bezduchej hmoty? No jednoducho pri kšeftoch bezduchá hmota nepapuľuje a tiež aj to, že komunikovať s ľuďmi, na okraj odsunutých v mestách z komplikovaného  sociálneho prostredia je oveľa ťažšie, ako robiť aplikácie do mobilov, alebo najnovšie do miest.

Preto potrebujeme v mestách investovať do ľudí, aby v mestách bolo viac múdrych ľudí, ktorí budú aktívni, tvoriví, empatickí i zodpovední pri riešení ekonomických, sociálnych, environmentálnych, klimatických i kultúrnych problémov v zložitej dobe.

Ak sa strategický rozhodneme investovať do smart city a nie do múdrych miest, ostane nám v mestách ešte viac smradu, ako je v nich teraz. Väčšie sociálne rozdiely totiž znamenajú akumuláciu viac pušného prachu v mestách, ktoré štartujú konflikty, nebezpečné pre nevinných občanov.