Založ si blog

Slovensko samý dopravný chaos a Košice v ňom

Koncentrácia politickej moci prináša so sebou riziká vzniku diktatúry s následným konfliktami. Koncentrácia ekonomickej moci prináša so sebou riziká vzniku kolapsových situácií. Najevidentnejšie sa to prejavuje na dopravnej infraštruktúre. Príkladov je veľa a zrejme sa z toho nevieme poučiť.

Skúsme si to vysvetliť na Košickom príbehu. Historický Košice začali expandovať s výstavbou železiarenského komplexu a v priebehu jedného desaťročia z malého provinčného mestečka sa počas obyvateľov zoštvornásobil.

Na Košické pomery dopravný systém „nových Košíc“, ktorý bol strategický vyriešený v 60-tych rokoch minulého storočia hladko dokázal zvládať premiestňovanie obyvateľstva zo sídelnej do priemyselnej časti mesta. Nič výnimočné. Bolo to hlavne preto, lebo na cestách bolo zásadne menej áut a režim nám musel verejnou dopravou zabezpečovať prepravu.

Tak ako sa rozpadal režim, tak rástol rozpad zodpovednosti za dopravnú infraštruktúru. Okrem diaľničných sľubov ostal len chaos zmätočných rozhodnutí na úrovni rezortov, ktorý stále produkuje  ešte väčší zmätok kvôli rastu počtu ľudí „na kolesách“.

Slovensko je tiež svetovo známe montážnou dielňou áut.  Za 5 rokov dokážeme vyprodukovať toľko áut, ako je počet obyvateľov Slovenska. Aj tu treba hľadať rizíká medzi rastom počtu áut a zaostávajúcou dopravnou infraštruktúrou.  Verejná doprava upadá a individuálna doprava rastie.

Systém územného rozvoja krajiny so silnou  koncentráciou priemyslu v centrách napríklad krajských miest v intenciách bývalého režimu a nová realita preskupovania verejnej na individuálnu dopravu prináša množstvo kolízií, ktoré si vyžaduje neskutočnú trpezlivosť vodičov i osádky áut. Žiaľ všetky poskomunistické garnitúry verejných funkcionárov to nezvládli.

Výsledok? Každé ráno fronty áut v dopravných uzloch s množstvom áut z vidieka do miest s vysokou koncentráciou biznisu a tiež presúvanie tisícok áut zo sídelnej do priemyselnej časti miest. Celé zle. Smutné je, že v týchto zmenách verejní činitelia úplne zlyhávajú. Extrémnym prípadom je mesto Košice, kde sa za ostatné 2 roky preinvestovalo veľké množstvo verejných zdrojov (cca 250 mil. eur),

Peniaze sa strategický neinvestovali do sprietočnenia dopravných uzlov a koridorov, či do zníženia potrieb presúvania áut v dopravných špičkách, aby sme posilnili plynulú dopravu v raňajších a večerných špičkách, ale mesto na čele s primátorom Richardom Rašim investovalo a investuje len do rekonštrukcie a výmeny starého za nové, či už koľají električkových tratí, asfaltov či kanalizačných zberačov na ešte rýchlejšie vysušovanie mesta. Celé zle.

Košice urgentne potrebujú:

  1. vyriešiť vnútorný okruh mesta, aby sme sa dokázali dostať rýchlejšie napríklad zo severnej do južnej časti mesta.
  2. „sprietočniť“ dopravné ťahy od východnej časti mesta (sídliská Ťahanovce, Furča) na západ
  3. „sprietočniť“ dopravné ťahy zo sídliska Nad jazerom, KVP do už vybudovaných priemyselných zón
  4. vyriešiť strategický územný rozvoj obytných zón s väčším diverzifikovaním biznis centier, aby sme zásadne znížili potrebu používania individuálnej dopravy do centra
  5. diverzifikovať a nie koncentrovať výstavbu nových obytných satelitov, ale nie len na bývanie, ale aj iné funkcie, aby v nich sa vytvorili podmienky pre podnikanie a iné funkcie

Žiaľ takéto zásadné zmeny v organizovaní dopravy si vyžadujú veľké investície. Najsmutnejšie je, že investície, ktoré v ostatných dvoch rokoch obťažovali Košičanov tieto potreby neriešili. Bude treba začať odznova.  Kto nájde odvahu? O rok sú komunálne voľby a kto bude mať odvahu takéto zásadné veci vyriešiť a napraviť chyby predchádzajúcich papalášov? Čas ukáže, či Košičania budú naďalej rukojemníkmi potrieb politikov….

Prečo prestáva pršať

18.11.2018

Je to asi najdôležitejšia otázka v celej Európe i vo svete. Vieme, že dážď je základom procesov fotosyntézy a rastu akejkoľvek formy vegetácie, zásob vody i termoregulácie krajiny. Na to, viac »

Ako ozdravovať klímu miest

18.09.2018

Koncom decembra 2010 som si dovolil vyhlásiť rok 2011 za Rok dažďových záhrad na blogu SME. Vtedy nikto na Slovensku ani nechyroval, čo je dažďová záhrada i prečo treba dažďovú vodu nechávať viac »

Kde začať s obnovou krajiny

16.09.2018

Tak milí priatelia, ak sa nechceme už v krátkej budúcnosti dožiť toho, čo iné končiny sveta, tak budeme musieť sa veľmi pousilovať s obnovou poškodenej krajiny. Zažili sme toto leto viac viac »

18ERDOGAN-TASR-3X

Erdoganov 'turecký pochod' na Eufrat

19.12.2018 09:00

Turecký prezident opakuje, že jeho armáda ukončila prípravy na operáciu na sýrskom území, východne od rieky Eufrat.

Huawei, Mate 20

České úrady sa zbavia prístrojov od čínskych firiem Huawei a ZTE

19.12.2018 08:24

Niektoré české štátne úrady sa zbavia prístrojov od čínskych firiem Huawei a ZTE, pred ktorými varoval český Národný úrad pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť (NÚKIB).

Greta Thunbergová

Záškoláčka dala štátnikom lekciu o hrozbe klimatických zmien

19.12.2018 08:00

Má len pätnásť rokov, ale už môže slúžiť ako príklad pre dospelých. Mladej Švédke záleží na tom, aby sa ľudstvo vyhlo hrozbe globálneho otepľovania s katastrofickými následkami.

kosovo, armáda, vojaci

Trump kosovského prezidenta vyzval na uzavretie dohody so Srbskom

19.12.2018 07:41

Washington je naďalej najväčším politickým aj finančným spojencom Kosova.

Michal Kravčík

skutočné hodnoty vznikajú mimo honosných palácov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 124
Celková čítanosť: 236671x
Priemerná čítanosť článkov: 1909x

Autor blogu

Kategórie