Založ si blog

Ako môžeme Zemplínskej Šírave prinavrátiť zašlú slávu

Včera v tej horúčave som mal výjazd na Zempín. Rozpálený asfalt 47 stupňov a vzduch okolo 28 jednoznačne lákal k vode. Pre istotu som si zobral plavky s plánom, že keď sa zvýši čas, zaplávem si v Zemplínskej Šírave.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozhodol som sa pre južné nábrežie Šíravy v Zalužiciach. Čakala ma teplá voda s neradostným pohľadom. Plávalo v nej kadečo, no ja nie. Tak som si napokon nezaplával.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pochopil som, že tento vodný klenot, ktorý bol postavený pred 50-tími rokmi neláka pre tento vizuálny pohľad. Stačilo by tak málo. Trošku dobrej vôle a rozhýbať kolieska výmeny vody v nádrži, ktorá tam starne. Prečo? Lebo vodná nádrž je technický tak riešená, že prítok i odtok vody z nádrže je zo západnej strany.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Celá východná čast nádrže je tak veľká, že drobné prítoky z Vihorlatských kopcov nestačia pokrývať výpar a tak sa v nádrži kumulujú všetky živiny a s tým prebieha intenzívna eurofizácia na vodnej hladine. Zelené riasy a množstvo biologického života, ktorý neprispieva k príjemnému pohľadu do vody, nieto ešte plávať.

Existuje riešenie, ako prinavrátiť zašlú slávu Zemplínskej nádrže? Áno a jednoduché. Stačí vytvoriť vodný prítok z východnej strany nádrže z tých vôd, ktoré spôsobujú povodňové situácie v Sobraneckom okrese. Toto riešenie je súčasťou Programu 5 PRÁVD pre VÝCHODNÉ SLOVENSKO (pozri časť MODRE PARKY), ktorý ponúka Iniciatíva Verejnosti Pre Rozvoj Východu (www.vprv.sk). Táto iniciatíva prináša jasnú, zrozumiteľnú a uskutočniteľnú víziu aj pre obnovu kvality vody a zašlej slávy Slovenského mora, teda Zemplínskej Šíravy. Chytíte sa príležitostí zemplínčania?

Foto: Michal Kravčík

 

Slovensko potrebuje obnovu všetkého. Vzťahov, morálky, zákonov i zdevastovanej krajiny

21.01.2020

Je toho veľa, čo treba naprávať. Otázkou je, kde začať. Za ktorú nitku potiahnuť, aby sme boli úspešní. Ja osobne sa venujem viac ako 30 rokov vode a viem, že na jedinom, na čom sme závislí je voda. Voda je jednoducho modrou niťou života. Nebudeme mať vodu, nebudeme mať nič. Ani vzduch na dýchanie. Nebudeme mať potraviny na stole, nebudeme mať čím sa umývať. [...]

15.08.2019

Tak milí moji priatelia, mám tu oponenta. Vedecká obec na klímu si vybrala dr. Metelku, aby dokázal, že klíme vôbec nerozumiem. Tento pán už dlhšie obdobie prenasleduje moju vedeckú spôsobilosť. Okrem toho, že ma prinútil hlbšie sa zaoberať vedeckým zdôvodnením toho čo píšem, začína mi vŕtať hlavou prečo má takú dojemnú starostlivosť o moje „vedecké [...]

Vplyv CO2 na zmenu klímy je mýtus

14.08.2019

Prečo? Zo Slnka tečie žiarenie, ktoré vo vzduchoprázdnom priestore 150 mil. km nestráca žiadnu energiu. Pred vstupom do atmosféry dosahuje slnečné žiarenia intenzitu v podobe solárnej konštanty 1353 W/m2, či je to nad rovníkom, alebo napríklad nad 48-ou rovnobežkou severnej, či južnej zemepisnej šírky, alebo na póloch. Prechodom atmosféry slnečné žiarenie stráca na [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Michal Kravčík

skutočné hodnoty vznikajú mimo honosných palácov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 157
Celková čítanosť: 482671x
Priemerná čítanosť článkov: 3074x

Autor blogu

Kategórie